Cambodja; veel gelach, maar ook een traan. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yvete Jansen - WaarBenJij.nu Cambodja; veel gelach, maar ook een traan. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yvete Jansen - WaarBenJij.nu

Cambodja; veel gelach, maar ook een traan.

Door: Yvette Jansen

Blijf op de hoogte en volg Yvete

22 Februari 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Kiekeboe,

Hier ben ik weer. Ben dit nu aan het typen vanuit een VIP busje, incl wifi, die ons al over de grens van Vietnam heeft gereden. Mijn vorige blog ging over dat ik naar Cambodja ging dus daar zal het nu dus ook over gaan. Ik zal eerst even vermelden dat een verhaal wat ik jullie hier ga vertellen wel een goed einde heeft! Sorry voor deze spoiler, maar weet niet of iedereen de spanning aan kan.
Ik ben samen met een Nederlandse jongen liftend naar de grens van Laos en Cambodja gegaan. Het was niet een hele grote afstand en gelukkig waren de locals heel aardig! Konden zonder probleem bij meerdere busjes achter in de bak zitten. (Oké toe gevende, we hebben ook best veel moeten wandelen (lees:zweten met backpack en daypack in de volle zon) )
We gingen eerst naar Siem Reap en hebben daar 5 andere Nederlanders ontmoet! Echt een te gekke groep. Siem Reap staat bekent om Angkor Wat. Deze tempel staat tevens ook afgebeeld op de vlag van Cambodja. Om half 5 s'ochtends werden we opgehaald door een tuktuk driver om de sunrise te zien. Nou, ik heb nog nooit zoveel Chinezen bij elkaar gezien denk ik. Jeetje wat was het druk tijdens die sunrise. Gelukkig hadden we een best goed plekje kunnen dibsen waardoor we mooi de zon konden zien opkomen achter de tempel. Daarna nog meerdere tempels daar bezichtigd, maar lang niet alle tempels. Daar moet je dik 3 dagen voor uittrekken wil je ze allemaal bekijken. Verder bestond Siem Reap uit biertjes drinken en bij het zwembad hangen. Dus hadden we maar besloten dat we weer een keer wilden sporten. Nou we hebben het geweten! 1.5 uur boxtraining gehad, zonder airco! Maar wat was het heerlijk. De volgende dagen hebben we er dan ook zeker nog vaak aan terug gedacht.. Na 5 dagen Siem Reap ging onze reis verder. Naar Sihanoukville met de nachtbus. Gewoon lekker matrasjes in de bus zodat je heerlijk kon slapen. Dit stadje ligt aan de zee, dus heerlijk op het strand gelegen en gezond. En dit strand leven ging verder op de eilanden Koh Rong Samloem en Koh Rong. Het leuke aan deze eilandjes is wel de manier hoe boodschappen worden gedaan. Elke dag komt er een grote boot aan met allerlei spullen; tafels, bier, ijsblokken (voor ijsklontjes), hout, matrassen etc. Deze boot stop bij elke pier waar dan weer kleine bootjes klaar liggen om hun boodschappen mee te nemen. Deze boot verdient nog een extra centje bij door toeristen van het ene eiland naar het andere eiland te brengen, waar wij natuurlijk paar keer gebruik van hebben gemaakt.
Verder hebben we ook gebruik gemaakt van een klein houten bootje stabiel lijkend bootje. We gingen op een avond naar een jungle/full moon party. Helaas was dit feest aan de andere kant van het eiland waardoor we met een bootje moesten. We hadden geregeld dat de boot om 10 heen ging en om 3 uur snachts terug. Nou perfect geregeld dachten wij! Op het feestje aangekomen viel de sfeer al een beetje tegen, maar gelukkig waren wij met 7 man dus we vermaakten ons wel. Netjes stonden we om 3 uur terug op het strand, was onze boot weg.. Wat bleek na uur hebben rond gevraagd, de zee was te ruw waardoor de boot niet meer kon gaan. Uiteindelijk hebben wij dus in tentjes op het festival moeten slapen waarbij de muziek tot 7 uur sochtends door ging.. Aangezien onze hostel aan de andere kant van het eiland was en er geen andere slaap mogelijkheden was. Nou, nu zullen jullie misschien wel denken heftige nacht, nou bereid je voor het wordt nog iets erger. Rond 12 uur zijn we terug gegaan naar de pier. Onze boot was weer niet te vinden en de zee was nog steeds wel beetje ruw. Uiteindelijk hebben we een schipper kunnen vinden die ons wel naar onze kant van het eiland wilde varen. Zaten we daar, amper geslapen nog in onze stap kleren in een houten bootje met intotaal 14 man. Het begin was allemaal nog wel grappig, de mensen die voorin zaten werden echt super nat door de golven die ons tegemoet kwamen, maar op gegeven moment stond me het huilen nader dan het lachen.. De golven waren nogal hoog (lees: erg hoog) en op gegeven moment kwamen ze van de zijkant, waardoor het nog spannender werd. Ik vergeet deze boottocht echt nooit meer en was zo intens gelukkig toen we eenmaal veilig voet aan wal konden zetten.. Dus in plaats van 4 uur snachts dezelfde avond kwamen we half 3 smiddags pas weer terug bij ons hostel, maar wel met een goed verhaal.. De rest van onze dagen op de eilanden waren gelukkig niet meer zo spannend als die ene nacht en ochtend. Heerlijk van de witte stranden en blauwe zee genoten incl cocosnoot natuurlijk.
Toen we allemaal content waren met ons gebruinde lichaam gingen we verder naar Phnom Pehn, de hoofdstad van Cambodja. Hier een intense dag gehad. Ik denk dat meeste mensen van jullie die dit lezen dit zich nog wel kunnen herinneren.  Het moment dat de Rode Khmer Cambodja in bezit hield. In 1979 zijn ze pas bevrijdt, dus dat is nog redelijk recent. In de hoofdstad bevond zich S21 en the Killing Fields. S21 was vroeger een school, maar de rode Khmer heeft het voor een geheel ander doeleinde gebruik van gemaakt. Deze schoolgebouwen werden destijds gebruikt voor martelingen, ondervragingenen en gevangenneming. Ik ga hier nu geen geschiedenis les geven, maar het was heel heftig om dit allemaal met eigen ogen te zien. De rondleiding was met een koptelefoon zodat je zelf rond kon lopen en luisteren naar de verhalen. Wat een verschrikkelijke dingen zijn daar gebeurd.. The Killing Fields was ook erg indrukwekkend. Dat mensen in staat zijn om hun eigen volk te kunnen uitmoorden gaat erbij mij echt niet in.. Verschrikkelijke dingen daar gezien en gehoord waardoor ik er nu weer kippenvel bij krijg.. Ik ga er niet in detail over vertellen, want dan krijgt deze blog een nogal een heftig einde. Maar ik ben blij dat ik naar deze plek ben geweest om de geschiedenis van Cambodja te begrijpen.
Cambodja laat ik nu dus achter me en begin vandaag aan een nieuw land, Vietnam! Echt heel veel zin in :) Vietnam is tevens mijn laatste nieuwe land wat ik ga bezoeken. Na Vietnam ga ik nog even terug naar Thailand om daar waarschijnlijk mijn advance van duiken te gaan halen. Daarna zal ik toch een keertje naar huis moeten en stiekem ook wel willen. Maar nu eerst volop een maand genieten van Vietnam!

Knuffels.

  • 22 Februari 2017 - 16:53

    Eef En Marian:

    Jeetje yvette wat heb jij spannendeen angstige dingen beleefd.
    Nu maar weer genieten en veel plezier in vietnam,
    Veel groeten van ons twee

  • 22 Februari 2017 - 17:46

    Nina:

    Nou Yvette wat maak jij een hoop mee in zo'b korte tijd! Leuk hoor zo op het strand en wat een geschiedenis.. van alles wat! Geniet er nog maar van voor je naar huis gaat! Kusjes uit kamer 402

  • 22 Februari 2017 - 17:57

    Laura :

    Yvetje wat een spanning zeg... blij dat je veilig aan de overkant bent gekomen! Lekker genieten! Geniet van de mooie natuur, net als ik op wintersport! Hahaha Kus

  • 24 Februari 2017 - 01:00

    Appie En Silvia:

    hoi Yvette het is altijd weer spannend als je jou verhaal leest maar we lezen wel dat je van alles meemaakt daar en nog steeds geniet van het avontuur en wat je allemaal tegenkomt wij van uit Hengelo zeggen geniet nog lekker daar in Vietnam wij gaan ons opmaken voor het caranaval met prins Melvin.
    de groetjes van uit een stormachtig Hengelo.

  • 24 Februari 2017 - 15:52

    Jacqueline:

    Haha alles in orde weer kapitein :)
    Lekker bij komen in Vietman!! Klinkt in ieder geval goed, wat jouw....
    Fijne tijd nog daar EN het er lekker van nemen, nu kan het nog!
    Niet alleen Silvia en Appie gaan zich opmaken voor de carnaval, Lochem blijft niet achter, Appie en Rob gaan als buurman en buurman, das lachen toch?
    Zelfs oma gaat vanavond mee naar de Zwaan, hoop al met al niet zulke spannende avonturen mee te maken als jij haha.
    Lieve groet Jacqueline.

  • 09 Maart 2017 - 19:30

    Tante Betsy:

    Lieve Ivette
    wat een boeiend verhaal en wat een belevenis
    ik hoorde van oma dat je weg was
    Nu ben ik aan lezen geslagen
    Je verslagen zijn duidelijk en boeiend
    morgen lees ik weer verder
    veel liefs Tante Betsy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvete

Actief sinds 26 Nov. 2016
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 98507

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 15 Maart 2017

Eerst keer backpacken in ZO Azie

Landen bezocht: